Montardo

· Trajectòria de Cavallers al Ventosa.
· Trajectòria del Ventosa al Montardo.
· Trajectòria del Montardo a Cavallers.

Varem decidir pujar esta cima tan nombrada per un camí no massa concorregut, una mica més llarg que la normal del Refugi de la Restanca, i la veritat és que es va fer una mica perdedor.

Alçada: 2833 m

Des de: Cavallers.

Alçada d'inici: 1700 m

Situació: Pirineus, Lleida.

Condicions: ennuvolat.   Data: 15/08/2007

Ascens: 9,25 Km Descens: 10,96 Km

Desnivell d'ascens: +1135 m Desnivell descens: -1300 m

Temps d'ascens: 4 h 10 min Temps descens: 3 h 30 min

Accés: Agafem la N-II fins Lleida, on ens desviem per la N-230 i no la deixem fins Pont de Suert, on agafem la L-500 fins Caldes de Boí. Al acabament de la carretera surt una pista fins la presa de Cavallers, on podem deixar el cotxe en qualsevol dels aparcaments.

Ruta:
1er dia / Des de l'aparcament ascendim a la presa i voregem pel seu costat dret. Passem el prat de La Pleta del Riu Malo, deixem el pont de fusta que condueix els Bessiberris [1] i seguim l'ascens seguint unes estaques de fusta pintades de groc. Més endavant creuem un pont i ascendim ràpidament per roques de les Llastres de la Morta  [2] a trams empedrat fins al refugi Ventosa-Calvell [3]. 515 m de desnivell, 5,4 km en 1 h 40 min. Dormim al refugi.
2on dia / El dia s'ha aixecat molt ennuvolat i fred per l'època, però no ens ho pensem. Emprenem el camí cap al llac de Colieto fins a l'inici del segon llac, per analitzar el descens des del Pic de Travessani, tal com ens ha informat el guarda del refugi. Tornem al refugi i emprenem l'ascensió al Montardo. Seguim la ruta carregada al GPS que hem obtingut del Palau Robert. El camí neix just per sobre del refugi i continua fins a l'inici del llac de Travessani, on hem de creuar la riera per unes pedres i seguir pel costat esquerre tot el llac. El camí està marcat amb fites de pedres que no hem de deixar en cap moment. Continuem vorejant l'Estany de Monges ia mig llac al GPS marca una desviació en la ruta de les fites de pedra, ascendim per unes roques per les que cau un rierol, el camí es fa difícil i en perdre les fites improvisem per on podem, pugem i baixem infinitat de vegades, fins que per fi veiem el coll de Crestada i més gent que puja des de la Restanca. Aquí seguim passant del GPS i seguim el camí fressat per la gent, el desnivell es fa forta. En arribar sota el Montardo Petit dubtem si hem de prendre algun desviament, avancem entre la boira i no podem equivocar-nos. Cal envoltar la petita cim i apareix el Coll que separa els dos Montardo, ja només queden 100 m de desnivell. Per fi el cim [5]. Hem trigat 2h 30 min. per fer 620 m de desnivell i aproximadament 4,5 Km de recorregut. Ràpidament vam iniciar el descens, de nou el coll [6] pensem en vorejar el llac de Monges [4] per la seva banda E per evitar el difícil camí d'ascens, però finalment prenem un tram del GR-11 i baixem seguint el mateix camí, aquesta vegada seguint les fites i no al GPS, el tram es fa a una cota superior i sense complicacions (no perdre les fites ...). El descens es fa fatigós, però la vista de Travessani ens fa somiar amb noves aventures [7]. Al final 1300 m de desnivell, gairebé 11 km (no em quadra amb l'ascens!?) Emprant gairebé el mateix temps que a l'ascens.

· Mapa i guia excursionista Alpina "Montardo-Vall de Boí" 1:25.000.