Pique Longue del Vignemale

· Trajectòria d'ascens.
· Trajectòria de descens.

Ascensió al Gran Vignemale passant per la cresta que l'uneix amb el Pic du Clot de la Hount. Una ruta no molt transitada per un dels tresmils més nombrats.

Via: Cresta del Pic du Clot de la Hount.

Dificultat: AD (III).

Alçada: 3.289 i 3.298 m.

Des de:  Barrage d'Ossue.

Alçada d'inici:  1820 m.

Situació: Pirineus, Massís del Vignemale.

Condicions: sol.   Data: 24 i 25/08/2011.

Ascens:  10,80 Km. Descens: 9,16 Km.

Desnivell d'ascens: +1692  m.   Desnivell descens: -1558 m.

Temps total d'ascens:   7h 00 min.   Temps total descens: 3h 40 min.

Equipament: Cap.

Material utilitzat: Casc, corda de 30 m, un parell de cintes.

Accés:

Acens:
1er dia:
Des de la pressa d'Ossue seguim el GR-10, primer en pla fins al Pont de Neigue, on comença la pujada sense parar. Pugem fins a les grutes de Bellevue, on al poc trovem el trencall cap al Refugi de Bayssellance, la tarda es nubol i una mica abans d'arribar al refugi ens cauen quatre gotes.
2on dia: Sortim del refu quant comença a sortir el sol, agafem el camí del dia anterior en baixada fins al trencall. Girem a la dreta, seguit en tot moment el camí marcat. Reseguim el Petit Vignemale per la seva base i al poc ja veiem la morrena del glaciar. Saltem la morrena i travesem el tram de roques, seguim les fites en tot moment, fins a l'inici del glaciar a la seva part esquerra. Ens posem els crampons i seguim la traça en forta pujada. Fem una ziga-zaga, creuem una petita esquerda i seguim el glaciar per la part esquerra sota el Montferrat (tal i com ens vam explicar al refugi). Passat el Pic Central travesem el glaciar, sense rastre d'esquerdes directes a les tres grutes i al Coll de Cervillona, notem el fot i gelat vent. Som la segona cordada del dia, la primera, una experimentada cordada de Francesos ja inicia la pujada de la paret del Gran Vignemale.  Hem trigat 3 h 45 min. Amb parades incloses.
Cresta:
Al Coll el vent tira de la motxilla i el primer pas aeri, encara que sense dificultat, dona por per les ràfegues. El tram es trencat però fàcil fins al cim del Clot de la Hount. Seguim el segon tram de cresta amb alguns passos de segon grau i un tram horitzontal fins a una bretxa. Ens mirem be el tema, i baxem per la dreta, fàcil, i superem la paret per una xemeneixa amb passos de 3er grau, trovem alguna fita. Fem una mena de gendarme amb passos entretinguts i ja estem a l'aresta descomposta que ens uneix al camí normal de pujada. Hem trigat 45 minuts.
Descens:
Fem el descens amb un parell de cordades que hi han al cim, una parella catalana i un grupet de vascs molt trempats. Ells coneixen el camí per on han pujat i la baixada la fem ràpidament fins al glaciar, encara que son els ùnics que hem pujat amb motxilla i a la baixada amb la pedra trencada es més complicat. Fem el tram del glaciar per on han pujat totes les cordades, excepte nosaltres i la cordada que ens precedia al matí. Tirem per la part del Pitón Carrè per veure la sortida del Couloir de Gaube. Però crec que ès "pitjor" aquest recorregut, hem de travessar un tram "delicat" fent ziga- zaga per evitar i saltar unes quantes esquerdes (cosa que no hem fet al matí). Fins unir-nos de nou al camí de pujada al tram on comença la baixada més vertical, fins al final del glaciar. La resta del cmí es la mateixa que el primer dia de pujada... fins al cotxe. Hem trigat 3 h 40 min.

· Mapa i guia excursionista Alpina "Monte Perdido" 1:25.000.