Montmalús

· Trajectòria ascens.
· Trajectòria descens.
Volíem fer un cim senzill i provar si per fi trepitjàvem neu aquesta temporada. El Montmalús ens va fer patir més del que esperàvem. Varem trobar molta neu pols i no portàvem els esquis.

Alçada: 2781 m.

Des de: Grau Roig.

Alçada d'inici: 2115 m.

Situació: Pirineus, Andorra.

Condicions: hivern, sol.  Data: 17/02/2008.

Ascens: 4,56 Km. Descens: 4,13 Km.

Desnivell d'ascens: +680 m. Desnivell descens: -670 m.

Temps d'ascens: 4 h 00 min.

Temps descens: 1 h 30 min.

Accés:
Avui hem quedat al aparcament de la ETSE del campus de la UAB. Agafem la C-58 en direcció Nord per passar el túnel del Cadí. Un cop pasat el túnel girem a la dreta seguit l'E-9 fins a Puigcerdà. Passem i anem cap a Boug-Madame seguint la E-9 cap a Andorra. Anem fins a Porta, ens liem una mica pel poble, i després de dues voltes tirem amunt per passar el Coll de Puymorens. Passat el port unes voltes de baixada i ja veiem la indicació de la estació de Grau Roig. Deixem el cotxe a l'aparcament de l'estació.

Ruta:
Iniciem el camí creuant les pistes d’esquí cap a una petita caseta al inici del riu dels Collells, allà comença una traça que puja pel bosc. El gruix de neu comença a ser un impediment per caminar, ens enfonsem a cada passa fins al genoll.[1]La traça continua més o menys paral·lela la pista d’esquí Montmalús. Arribem a un pas estret [2] i creuem la pista. Seguim recte fins a la cota 2.400, on una gran plana suposa que hi ha un llac a sota.  Ja podem veure tot el circ [3] i el nostre objectiu. La neu pols ens fa avançar molt poc a poc, patint a cada passa. Finalment decidim deixar al camí normal per on pugen tots el esquiadors (quina enveja), i anem a buscar  a la dreta la aresta Nord-est, que es veu mes pelada de neu i amb roques. Ens posem els grampons i agafem el piolet [4]. Per aquest costat podem avançar millor i completament en solitud. Sembla que som els únics que hem pujat avui sense esquis [5]. La pendent es molt més pronunciada per aquesta banda, però finalment arribem al cim [6]. Fem unes fotos i cap a vall que el vent pega fort. Fem el descens pel camí normal, tirem cap al est, directes cap al a la Collada de Montmalús [7], i de allà directes cap al llac. Per no tornar a patir els enfonsaments a la neu seguim tota l’estona la pista de Montmalús fins al cotxe.

· Mapa i guia excursionista Alpina "Andorra" 1:40.000.
· Club Excursionista de Teià.
· Pàgina de l'Eduard Massana.